Friday, February 7, 2014

Kehendak dan Kemahuan



Adakah kita tahu apa yg kita nak? Atau adakah ini yg kita mahukan?
Jadi perlukah kita berasa tak cukup apa yg kita ada?atau apa yg kita ada sudah mencukupi?
Persoalan demi persoalan mencari apakah kemahuan dan kehendak.Kemahuan,aku pon nak.nak itu dan ini..tapi apa yg paling aku kehendakki? Semangnya tak pernah cukup bukan?Sentiasa mencari dan berusaha hingga aku dapat apa yg aku kehendaki untuk mencukupi kehendak.
Nah! Sekarang apa yg kamu pula hendak?Apkah sekarang tak mencukupi?atau sekadar kemahuan yg diimpikan masih belum dituntuti.Adakah sekadar bermimpi tanpa usaha atau mengharap jatuh diriba?Bukan mudah nak apa yg kita mahu,malah kehendak yg utama belom jua direalisasikan.
Apa pun..releks,tenang dan fikir sejenak.Duduk dan lihat dengan mata hati.Tanya diri sendiri.Apakah yg aku mahukan sebenarnya dan apakah yg paling utama dalam hidup ini yg aku perlukan.Jawapan akan berbeza,sebab setiap individu berbeza kemahuan dan kehendak.Jadi janganlah dibandingkan dengan orang lain.
Hiduplah dengan penuh kesederhanaan .Pastikan kehendak itu mudah dicapai dan kemahuan itu tak didorong oleh nafsu.

No comments:

Post a Comment