Monday, February 24, 2014

Al-Kesah Jerawat Saya-Part 1

Heyya..Apa khabar semua

Ok today I nak bagitau kat u all..i ada masalah jerawat! Yes as an adult i still have Jerawat or Acne.Eiiiii bosan tau.
Masalah jerewat ni dari anak dara samapai aku sendiri ada anak dara adoiii...jerawat aku bertali arus.Jarang la aku ada kulit halus mulus.
Memang hati seorang perempuan memang nak kulit halus,mulus, putih, anjal,small pores dan segalanya cantik dan bersih.
Tapi tu lah nak buat macam mana...dah nama kulit kan,berbeza beza lah.Ditambahkan dengan pemakanan dan stress..hmm jawabnya tak selesai lah masalah jerawat ni
So I ambil pendekatan.
  • Ambil Supplement
  • Cukup tidor
  • Makan seimbang
  • Minum Green tea
  • Minum Air
  • Jaga Kebersihan Muka.
Kekadang kita suka kumpil dan picit jerawat..ahhh ni tabiat kena elak.Sebab selagi buat tu macam mana nak baik.Lagi satu..cuci muka demi kebersihan.Sebab bakteria mudah membiak pada kulit kotor dan berminyak.Kena rajin cuci,toner dan pelembab.Sebab kalau tak letak toner, pores membesar dan tak kalau tak sapu pelembab..kulit akan kering dan minyak dari kulit akan keluar.

Jaga pemakanan pon penting..dan minumlah banyak air untuk flush out toxin.
Ok di bawah ini rentasan kulit,hmm tengok tu whitehead nak terjadi dan juga blackhead.Bilit picit keluar akan terjadilah lubang.Dan kalau lubang kulit tak tutup kotoran masuk jadi bengkak...dahh jerawat mula naik.Inflamation,nanah dan keradangan berlaku.




















Ini pula gambaran di mana kawasan hot spot jerawat akan tumbuh dan kena.Disini kita boleh tahu..kalau bahagian pipi banyak kena jerawat sebab apa? Punca sebab peparu so its our pernafasan,diatas bibir adalah dalaman perut makna penghadaman dan sebagainya.Oleh itu semua berpunca pada apa kita makan dan aktiviti kita.Adakah kita cukup senaman dan rehat? Adakah pemakanan kita banyak sayur dan buah buahan?
Kita juga kena lakukan proses meng-nyah toksik dalam badan supaya peredaran darah kita baik.

Lihat gambaran dibawah




Kulit Muka I sekarang..maaf gambar senget.Tak tahu nak rotate

Ok ni pulak...gambar aku sekarang dengan jerawat yg mencanak.Agak agak bahagian apa yg perlu I kena jaga? Haaa pandai pon, bahagian -:
  • Paru paru
  • Ovari
  •  Perut
  • Uterus
  • Intestine





So..kena lah tambah supplement dan jaga pemakana.Disebabkan msalah dikawasan Ovari dan Uterus kenalah amalkan Evening Primrose untuk kawal hormon dan perjalanan haid yg baik.Ok peparu? mungkin sebab udara tercemar jadi kena ambil vit c.Perut? ini kemungkinan pemakan.Makan yg berminyak dan tak berpantang.Main bedal jer makan..jadi kena ambil Protien Soy powder dan Lecithin -E.Omega pon baik juga untuk lower kolestrol.Dan fiber untuk sistem pencernaan makanan dan pembuangan yg lebih baik dan sihat.(Buang air besar laaa kena sehari sekali baru bersih..dalaman kann)

Artistry Balancing Set untuk kulit muka sensetif ,minyak dan berjerawat







 

Evening Primrose untuk mengawal peredaran Haid dan Hormon wanita







Akan tetapi I akan cuba guna T3 Mycin  Clindamycin gel 1% ini untuk merawat jerawat I yg dah teruk disebabkan bakteria.Ini bukan lah permenant..hanya sementara.Tapi amalan mencuci muka 3 langkah asas dan pengambilan supplement tetap dilakukan.




I harap dalam tempoh 2 bulan akan dapat muka yg bersih.Insyallah, kita usaha mana yg kita mampu.Apa yg penting ialah pemakanan,senaman,product yg hebat dan gaya hidup sihat!

So...see you all in my next up coming post Al- Kesah Jerawat Saya.

2 comments:

  1. thanks for sharing...
    hope usaha ko membuahkan hasil...
    you can do it, Sue....=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru semalam nak jaga,selama ni cuci muka macam biasa.Rupanya baru tau jerawat ni masalah bakteria juga.So kena kill the bacteria baru menjadi.Dalam masa yg sama kena makan supplement sekadar nak membantu...heheh insyallah tunggu part 2 dan 3 .

      Delete