Wednesday, July 11, 2012

No Short Cut To Heaven-By Sheikh Yahya Adel Ibrahim


Malam Selasa semalam ,aku pergi ceramah Masjid Bulat,Masjid tun Abdul Aziz .Penceramah Ustaz/Pendakwah,tapi bukan local,he is Bro. Yahya Adel Ibrahim.He memorized the Quran at an early age of 17. Graduated from the University of Toronto,Canada at present, he is a regular lecturer to Muslim and non-Muslim audiences throughout the world. He is currently based in Perth, where he works as a religious advisor and senior staff member of the Australian Islamic College. He currently lectures twice a year in New Zealand, USA and Canada respectively. He has lectured in just about every US state, Canada , the United Kingdom, New Zealand and Australia . Being proficient in Arabic and English, he has had the honour of translating on numerous occasions, the works of the two imams of Masjidil-Haram, Sheikh Sudais and Sheikh Shuraim as well as the Imam of Masjid an-Nabawi, Sheikh Hussein al-Sheikh.

Well ceramah malam ni bertajuk "NO SHORTCUT TO HEAVEN".Tajuk pun kita dah tahu kan...Tiada Jalan Pintas Ke Syurga.Cara beliau memberi ceramah dengan nada bersahaja,dengan tafsiran Alquran dan mudah difahami.Sepanjang ceramah yg dibicarakan semuanya dalam English jadi ramai yang hadir adalah golongan Muaalaf , pelajar UM dan UAI dan local neihgbourhood.

Apa yg aku faham dalam ceramah yg Beliau sampaikan malam ini adalah,untuk menuju jalan Syurga kita harus melalui"SIRATULLMUSTAQIM" jalan yg lurus .Tiada jalan pintas, no shortcut okey.Kita kena usaha untuk melauinya dengan mudah tapi apa caranya?
  1. Semuanya kena bermula dengan Ibadah kita,Keimanan, keihkhlasan kita and our kindness.
  2. Tapi,untuk mencapai semua tu kita perlu ada Ilmu,seperti ayat Iqraq...menyuruh kita baca.Tapi bukan baca buta tuli,membaca Al-quran dengan faham maksudnya,baca supaya orang lain faham dan mendengar  darinya.Dan bila mendengar kita perlu fikir apakah yg tersurat dan tersirat dalam  ayat-ayat Al Quran.
  3. Bila dah faham baru di praktikan Sunnah dan Al-quran dalam kehidupan seharian kita.Bukan mudah,ye dengan selalu buat Dosa bagai.Tapi tu lah..bila kita dah faham Islam dan Fiqah nya,kita akan cuba menjadi hamba Allah yg terbaik.Selalu beristighfar,meminta ampun,buat solat 5 waktu dan dll berkaitan dengan ibadah dan ke Imanan.
  4. Sebab tu dalam Islam ditekan kan ILMU..sangat penting.Tak tahu tanya, jangan bodoh sombong tentang hal agama.Kerana kalau bodoh sombong camna kita nak menuju ke jalan Syurga kelak?"THE CURE TO IGNORANCE IS TO ASK".So please ask if you are not sure of anything.Tanya Ustaz atau Ustazah yg betul ajaran Islamnya.Jangan tanya aku lah hahah sebab aku pon masih belajar dan masih tanya pada para Alim Ulamak Agama.Aku juga masih tercari -cari Ilmu agama.
  5. So..bila semua ajaran agama  dan sunnah kita amalakan,ibadah kita semua sempurna, iman kita cantik, kita pon meninggal.Di akhirat kelak,Allah akan tanya ,amalan semua ok..tapi hubungan kita dengan tersayang bagaimana?Adakah kita kasih,kind to our wife/husband,parents,children and granchildren?BFF kita? Friends kita?Neighbours kita?Kalau hubungan kita tak baik sesama manusia lebih -lebih lagi pada yg paling rapat dengan kita hmmm agak sukar lah kita nak menuju ke Syurga dengan mudah.
  6. Jadi kita ni kena wholesome..semua kena gayanya.Amalan kita,Ibadah,Ilmu,Rukun Islam dan Iman semua cukup.Dan paling penting hubungan kita sesama manusia kena jaga.Kind to our neighbours,friends,work friends.Paling utama treat your women/man well.Treat our Parents kind,love and respect.The path to Jannah is thru your wife/husband and parents.Kasih dan cinta serta hormat lah mereka ini.
  7. Sebab semua ni bekalan kita esok kelak bila Allah tanya.Untuk melalui titian SIRATULMISTAQIM,kalau semua lulus mudah lah perjalanan kita ke Jannah.Tapi kalau ada sangkut camna yer? Fikir-fikirlah yer.


No comments:

Post a Comment